Середа, 18.07.2018

Меню сайту
Київський час
Календар свят
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Патріотичне виховання
Увага всім
Міні-чат
Останні новини

Готуємося до ЗНО

Профілактика стресів 
Заняття з елементами тренінгу для учнів 11 класу  
Мета: підтримка випускників у процесі підготовки до участі в ЗНО; ознайомлення випускників із сутністю поняття «стрес» та його впливом на організм та психі¬ку людини, ознайомлення із способами протистояння диструктивному впливу стресу та формування умінь керувати стресовою ситуацією 
«Людина розумом може і повинна позбутися того, що її турбує» 
Л. Толстой 


« Зміни ставлення до речей, що хвилюють тебе — і ти убезпечиш себе від них». Марк Аврелій
 Завдання:  ознайомити учнів із механізмом виникнення та пе¬ребігу стресу;  сформувати первинні навички адекватної реакції на стресори; допомогти всім учасникам ЗНО виробити уміння протистояти, послабити стресові переживання;  формувати навички подолання негативних емоцій¬ них станів;  формувати вміння направляти стресову ситуацію в конструктивне русло. Інформаційне поле: стрес, стресор, евстрес, дистрес, адаптивність, адаптація, дезадаптація, стресостійкість. 
Цільова група: випускники, які бажають взяти участь у зовнішньому незалежному оцінюванні. 
Форма проведення: заняття з елементами тренінгу. Перебіг заняття І. Мотивація діяльності учнів 
П с и х о л о г. Для більшості учнів — випускників школи зовнішнє незалежне оцінювання є серйозним і різноплановим випробуванням. Звісно, під час підготовки та складання іспитів учню потрібні знання з певних предметів. Саме вони є запорукою високої оцінки. Однак важлива і психічна готовність, тобто вміння грамотно викласти свою думку на письмі, опанувати себе в екстремальних ситуаціях, гідно виходити зі складного становища. Дехто має такі навички, але все ж більшість учнів відчуває непереборний страх перед іспитом, самою атмосферою, в якій він відбувається, і виникає стрес. Як же з ним справитися? На сьогоднішньому занятті ми ознайомимось із механізмом виникнення та перебігу стресу, сприятимемо виробленню уміння протистояти стресу, будемо формувати вміння направляти стресову ситуацію в конструктивне русло, вчитися долати негативні емоційні стани. ІІ. Основна частина 1 Вправа «Тепло моїх долонь» Мета: сприяти встановленню контакту між учасни¬ ками тренінгу, налаштувати на роботу в групі. Учні вітаються по колу один з одним, потискуючи обидві руки і промовляють: «Нехай тепло моїх долонь тебе зігріє у скрутну годину». 2 Очікування «Вхідний квиток» Учні отримують кольоровий стікер — вхідний квиток, на якому записують свої очікування від заняття. 3 Вправа «Я переживаю стрес, коли…» Мета: привернути увагу випускників до свого вну¬ трішнього стану, з’ясувати головні стресори випускни¬ків школи. По колу слід продовжити речення «Я переживаю стрес, коли…» Рефлексія. Стреси, які виникають у житті, можна уявити як коридори, якими треба пройти: швидше, повільніше, важче чи легше, однак пройти їх усе одно доведеться. Цитата: «Ми не можемо уникнути стресу, але можемо його використовувати». — Як саме? 4 Інформаційне повідомлення Що ви знаєте про стрес? Стрес — це сукупність захисних фізіологічних реакцій, що виникають в організмі людини у відповідь на вплив різних несприятливих умов №4(40) квітень 2012 р. 20 Шкільному психологу. Проводимо тренінг факторів (стресорів). Наймогутнішим джерелом стресу є негативні емоції і почуття. Стресорами, тобто факторами, які викликають стрес, можуть бути різноманітні життєві ситуації: виступ перед незнайомою аудиторією, відвідування стоматолога, участь у конкурсі тощо. Для більшості випускників школи стресором завжди були випускні іспити, а в останні роки — зовнішнє незалежне оцінювання. Який механізм виникнення стресу? Інформація щодо тривоги через органи почуттів надходить у мозок. Потім через нервові закінчення передається до щитовидної залози. Отримавши сигнал тривоги, цей орган негайно викидає в кров значну кількість «бойових гормонів» — адреналіну, що розноситься по всьому тілу. Відбувається перекачування крові: вона переміщується туди, де найбільше необхідна для відповідних дій. З мозку надалі надходять сигнали — наростає психічна напруга, підсилюється увага, здійснюється підготовка до дії. Усе це відбувається блискавично — напруга, а звідси і стрес, наростають із дивовижною швидкістю. Адреналін прискорює пульс і дихан- ня, підвищує кров’яний тиск. І якщо людина не використовує запас енергії, що утворився, то це призводить до виникнення психосоматичних захворювань (бронхіальна астма, язва, гіпертонія, хвороби серця, погіршення пам’яті, послаблення імунітету). Чи потрібен стрес людині? Стрес (тиск, натиск) — це стан напруження, який виникає внаслідок дії сильного подразника незвичайної ситуації. Стрес необхідний у житті людини. Він допомагає пристосуватися до нових умов, впливає на працездатність, творчість, навчає нас долати перешкоди на життєвому шляху, мобілізувати власні сили й ставати впевненими в собі. Але водночас стрес, якщо він діє довго, може стати руйнівним для людини, від нього потерпають найслабші органи. Отже, як бачите, стрес є позитивним і негативним. У яких випадках стрес буває конструктивним, а в яких — деструктивним? Які бувають види стресу? Залежно від подразника, який діє на людину, розрізняють два види стресу:  дистрес — дія негативних емоцій у ситуаціях горя, нещастя, хвороби, що знижує опірність організму до несприятливих чинників середовища, виснажує людину, заважає їй мобілізуватися; евстрес — дія позитивних емоцій, натхнення, творчого осяяння, кохання, коли за плечима ніби крила виростають. Періодичні емоційні стреси корисні для організму: вони позитивно впливають на зовнішній вигляд, мобілізують сили й розумові здібності. На відміну від дистресу, евстрес мобілізує, активізує, підвищує тонус. Але від дистресу потрібно терміново рятуватися, поки він не встиг втрутитися у ваше життя, здоров’я, кар’єру. Тобто стрес має позитивні і негативні сторони. Жити і працювати чи навчатися взагалі без стресу неможливо, та й шкідливо. Під дією негативних факторів включаються захисні механізми організму, які ми повинні навчитися направляти в конструктивне русло. Тобто маємо згадати те, що вчили перед іспитами. Цитата: «Зміни ставлення до речей, що хвилюють нас, і ти убезпечиш себе від них». Тобто від хвилювань, негативних очікувань. Рефлексія. Стреси, які виникають у житті, можна уявити як коридори, якими треба пройти: швидше, повільніше, важче чи легше, однак пройти їх усе одно доведеться. 5 Тест-опитування на виявлення стресостійкості випускників Обговорення результатів здійснюють узагальненя. Тренер характеризує не кожного учня, а певну кількість набраних балів. Відповідно надають і рекомендації. Випускники самостійно роблять висновки про сформовану стресостійкість свого організму.  Тест на стресостійкість Цей тест допоможе оцінити ступінь вашої дратівливості, нервозності, запальності та здатності контролювати ці якості. На запропонований список запитань відповідайте одним із трьох варіантів «так, безумовно», «так, але не дуже» чи «ні, у жодному разі». Опитувальник Чи дратує Вас: 
1. Зім’ята сторінка газети, яку ви хочете прочи- тати? 
2. Жінка поважного віку, одягнена, як дівчина? 
3. Надмірна близькість співрозмовника під час розмови? Шкільному психологу 21 №4(40) квітень 2012 р. Проводимо тренінг 
4. Жінка, що курить на вулиці або у громадсько- му місці? 
5. Людина, що кашляє у ваш бік? 
6. Коли хтось гризе нігті? 
7. Коли хтось недоречно сміється? 
8. Коли хтось намагається учити вас, що і як ро- бити? 
9. Коли улюблена дівчина (хлопець) постійно спізнюється на зустріч? 
10. Коли в кінотеатрі той, хто сидить перед вами, весь час вовтузиться і обговорює фільм? 
11. Коли вам переказують сюжет цікавого роману, який ви маєте намір прочитати? 
12. Коли вам дарують непотрібні речі? 
13. Гучна розмова у громадському транспорті? 
14. Дуже сильний запах парфумів? 
15. Людина, що жестикулює під час розмови? 
16. Колега, який часто вживає іноземні слова?  
«Ключ» до тесту За кожну відповідь нараховуємо: y «так, безумовно» — 3 бали; y «так, але не дуже» — 1; y «ні, у жодному разі» — 0. Максимально можлива кількість — 48.  
Результати Понад 36. Ви не є терплячою і спокійною люди- ною. Вас дратує майже все, навіть найнезначніше. Ви запальні і легко втрачаєте рівновагу. Це розхи- тує вашу нервову систему, посилюючи напружен- ня з оточенням. 
Від 13 до 36. Ви належите до найпоширенішої групи людей. Вас дратують тільки дуже неприємні речі. Не драматизуючи повсякденні негаразди, ви здатні легко забувати про них.
 Менше 13. Ви досить спокійна людина, яка реально сприймає життя. Вас не просто вивести з рівноваги. А це гарантія проти стресів. Рефлексія y Чи відповідають виявлені результати вашим уявленням про свій актуальний стан відносно стресостійкості? y У кого результати тесту викликали занепоко- єння?
 6 Вправа «Склянка» Мета: вироблення психотехнік видозміни, посла-блення стресових переживань. Дорослий бере в руку пластикову склянку і говорить: «Уявіть, що в цю склянку ви можете вкласти свої найпотаємніші думки, почуття, яких ви хочете позбутися». Дорослий по черзі підходить до кожного випускника, щоб він «вклав» до склянки свій «внесок». На завершення тренер, піднявши склянку для огляду всім, промовляє: «Ви дійсно хочете позбутися того, що ми зібрали разом у склянці?» Після ствердної відповіді несподівано дорослий зминає пластикову склянку. Усі мають сказати твердо і впевнено «так». Рефлексія Š Яке відчуття у вас виникло після завершення вправи? Š Чи можна даний прийом використовувати під час емоційних переживань? 7 Інформаційне повідомлення У стимулах, що викликають стрес, психічне рішуче превалює над тілесним. І якщо стрес може бути і корисним, і руйнівним, то чому ми не може- мо нівелювати руйнівну складову й підсилювати конструктивну складову? Людина як істота ро- зумна здатна до таких видозмін. Її лише необхідно озброїти знаннями, механізмами, як ефективно це зробити. ЗНО для вас може бути серйозним випро- буванням на стресостійкість. Вправа за В. Райхом 20 асоціацій: тіло, душа, емоції, інтелект. 8 Робота в групах Мета: сформувати в учнів позитивний настрій на участь у зовнішньому незалежному оцінюванні, віднай¬ ти переваги незалежного тестування над екзаменами. Одна група називає позитивні сторони ЗНО, друга — негативні. Об’єднання в групи за «+», «–». Кожен охочий підходить до мікрофона (можна імпровізованого) і називає переваги чи негативні сторони ЗНО.  Рефлексія Š Чого більше: позитиву чи негативу в запро- вадженні зовнішнього незалежного оцінювання? Š Чи відчуваєте страх і невпевненість перед май- бутніми випробуваннями? 9 Вправа «Дерево» Мета: зняти психоемоційне напруження, зміцнити у випускників упевненість у власних силах. Випускники стають у коло на певній відстані один від одного. Кожен з учасників сильно натис- кає п’ятами на підлогу, руки стискує в кулаки, міцно зціпивши зуби. Тренер говорить, звертаю- чись до кожного: «Ви — міцне дерево з сильним №4(40) квітень 2012 р. 22 Шкільному психологу Проводимо тренінг корінням. У складних життєвих ситуаціях згадай- те, що ви — сильне і могутнє дерево, скажіть собі, що буря мине, а потім обов’язково вигляне сонечко, зігріє вас теплом, і все буде добре». Умовно намалюйте свою впевненість. Можливо, згадавши цей малюнок, ви відчуєте нові сили в собі. ІІІ. Підбиття підсумків. Пам’ятки випускникам 1 Вправа «Вихідний квиток» Мета: виявити, наскільки успішно реалізовано очі¬ кування випускників від заняття. Кожен учень на своїй картці очікувань запи- сує, на який відсоток (у межах 100%) виправда- лись його очікування. y Якщо ти думаєш, що програєш, то програєш. y Якщо ти думаєш, що не зможеш, то не зможеш. y Якщо ти хочеш, але боїшся, то не досягнеш мети. y Якщо ти чекаєш на невдачу, вона прийде до тебе. y Успіх завжди з тим, хто його прагне. y Справжній двобій відбувається у твоєму розумі. y Якщо ти думаєш про перемогу, то переможеш. y Повір у себе, щоб виграти. 2 Вправа-проект «Чинники душевної рівноваги» для домашнього опрацювання. Мета: розвиток групової згуртованості. Кожна з груп повинна написати і презентувати проект: «Як зберегти душевну рівновагу в стресо- вій ситуації». Š Чи можна ваш проект втілити у життя? Š Що ви хотіли б змінити від сьогодні? Додаток 1 Як готуватися до ЗНО Спочатку підготуйте місце для занять: при- беріть зі столу зайві речі, зручно розташуйте не- обхідні підручники, посібники, зошити, папір, олівці. Можна ввести в інтер’єр кімнати жовтий і фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність. Для цього буває до- статньо якоїсь картинки в цих тонах. Складіть план занять. Плануючи кожен день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні вивчатимете. Не взагалі: «Трохи поза- ймаюся»,— а які саме розділи і теми. Почніть зі складнішого, з того розділу, який знаєте найгірше. Але якщо вам важко «розгой- датися», можна почати з того матеріалу, який найбільш цікавий і приємний. Можливо, посту- пово увійдете до робочого ритму, і справа піде. Чергуйте заняття і відпочинок, скажімо, 40 хвилин занять, потім 10 хвилин — перерви. Можна у цей час помити посуд, полити квіти, зро- бити зарядку, прийняти душ. Не треба прагнути до того, аби прочитати і запам’ятати напам’ять увесь підручник. Корисно струк- турувати матеріал, складати плани, схеми, причо- му бажано їх записувати. Плани корисні і тому, що за ними легко повторити якийсь матеріал. Як запам’ятовувати матеріал? Психологи вста¬ новили, що наша оперативна пам’ять за одночас¬ ного сприйняття здатна утримати і потім відтво¬ рити в середньому лише сім об’єктів.Тому мате¬ ріал краще розбити на смислові частини, бажано, аби їх було не більше семи. Смислові частини матеріалу необхідно укрупнювати й узагальню¬ вати, виражати головну думку однією фразою. Не слід квапитися, за будь-яку ціну запам’ятовувати складний текст, не розібравшись у його внутрішніх зв’язках, не зрозумівши міркувань автора. Серед другорядного потрібно виявити най- головніше. Використовуйте асоціації. Метод локальної прив’язки полягає у побудові для ряду, який ви намагаєтесь запам’ятати, об’єктів іншого ряду — опорного, з добре знайомих або легких для ви- вчення пунктів. Таким опорним рядом може бути послідовність кімнат у вашій квартирі, будинків на вашій вулиці тощо. Людина спочатку заучує опорний ряд, а потім використовує його елемен- ти, аби зіставити з ними елементи заучуваного ряду. Отже, якщо в матеріалі мало внутрішніх зв’язків — озирніться довкола. Уявіть обстановку, в якій ви вивчали матеріал, і ви пригадаєте його, адже отримані одночасно враження запускають механізм згадування. Як повторювати? Перекажіть текст своїми сло¬ вами, і ви легше його запам’ятаєте, аніж про¬ сто прочитавши багато разів, — адже це ак¬ тивна розумова праця. Загалом будь-яка ана¬ літична робота з текстом дозволяє краще його запам’ятати. Це може бути перекомпонування матеріалу, знаходження парадоксальних фор¬ мулювань для нього, залучення контрастного фону або матеріалу тощо. Шкільному психологу 23 №4(40) квітень 2012 р. Проводимо тренінг Конспектування. Виявляється, текст можна сильно скоротити, представивши його у вигляді схеми — «зірки», «дерева», «дужки» тощо. При цьому сприйняття та якість запам’ятовування значно покращуються через образність запису. Таким чином, вам необхідно розбити великий текст не більш, ніж на 7 частин, пов’язати ці час- тини між собою, виділити опори (слова і думки, що стоять за ними) і завчити їх. У системі заучування матеріалу важливу роль відіграє повторення. Як психологічно підготуватися до іспитів Для того, щоб у кризовій ситуації не втрачати голови, необхідно не ставити перед собою надзавдань і надмети. Не варто чекати, доки ситуація стане катастрофічною. Починайте готуватися до іспитів заздалегідь, помалу, частинами, спокійно. Якщо дуже важко зібратися із силами і з думка- ми, спробуйте запам’ятати спочатку найлегше, а по- тім переходьте до вивчення складного матеріалу. Щодня виконуйте вправи на зняття напружен- ня, втоми, на розслаблення.  Як уникнути хвилювань 1. Запишіть на аркуші паперу те, що вас непо- коїть. Покладіть його під подушку або в шух- ляду столу на сім днів. Доти, можливо, про- блема вирішиться сама собою або її вже розв’яжете ви. 2. Запитайте себе: «Чи допомагає хвилювання впоратися із ситуацією?» Коли ви зрозуміє- те, що ні, придумайте щось, що справді могло б зарадити. 3. Якщо ви можете порадитися з батьками, зро- біть це. Попросіть їх підтримати вас. Якщо ви не можете поговорити з батьками, знайдіть ін- шого дорослого, якому ви довіряєте, і погово- ріть із ним або нею. Удвох ви, напевно, при- думаєте розумний план, як впоратися з вашим хвилюванням. 4. Пам’ятайте: занепокоєння — це емоція, а не метод розв’язання проблем. 5. Якщо ваші переживання стали нав’язливими, зверніться до шкільного психолога.  Що робити, якщо втомилися очі? Виконайте дві будь-які вправи: y погляньте по черзі вгору-вниз (25 с), ліворуч- праворуч (15 с); y напишіть очима своє ім’я, по батькові, прізвище; y фіксуйте погляд то на віддаленому предметі (20 с), то на аркуші паперу перед собою (20 с); y намалюйте очима квадрат, трикутник — спо- чатку за годинниковою стрілкою, потім навпаки.  Як легше запам’ятовувати? y Не завжди що більший обсяг матеріалу, то важче його запам’ятати. Великий уривок ви- вчати корисніше, ніж короткий вислів. y Запам’ятати легше те, що розумієш. №4(40) квітень 2012 р. 24 Шкільному психологу Проводимо тренінг y Розподілене заучування краще від концентро- ваного. Учіть з перервами, не все підряд, кра- ще помалу, ніж все одразу. y Більше часу витрачайте на повторення по пам’яті. Це ефективніше за просте багаторазо- ве читання. y Якщо працюєте із двома матеріалами — ве- ликим і меншим — розумно починати з більшого. Підготовка до іспитів Поради абітурієнтам y Насамперед має сенс обладнати місце для за- нять: y Починаючи підготовку до іспитів, варто склас- ти план. Для початку добре визначити, хто ви — «сова» або «жайворонок», і залежно від цього максимально завантажувати ранкові або, навпаки, вечірні години. y Складаючи план щоденної підготовки, необ- хідно чітко визначити, що саме сьогодні будете вчити, які саме розділи якого саме предмета. y Обов’язково слід чергувати роботу і відпочинок. y Добре починати на свіжу голову, з найважчого, із того розділу, який знаєте гірше за інші. Але якщо трапляється так, що «немає настрою», тоді варто почати навпаки, з того, що знаєте найкраще, з матеріалу, який вам найбільш ці- кавий. y Готуючись до іспиту, не слід намагатися про- читати і запам’ятати дослівно весь підручник. Корисно повторювати матеріал за окремими пи- таннями. Прочитавши питання, спочатку зга- дайте та обов’язково коротко запишіть усе, що ви знаєте з цього питання, потім перевірте себе за підручником. Перевірте правильність дат, основних фактів. Після цього уважно, повіль- но прочитайте підручник, конспект, виділяючи головні думки,— це опорні пункти відповіді. y Наприкінці кожного дня підготовки варто пе- ревірити, як ви засвоїли матеріал: знову корот- ко запишіть плани всіх питань, які були про- роблені цього дня. Шкільному психологу 25 №4(40) квітень 2012 р. Проводимо тренінг 1. Необхідно повторювати інформацію протягом 20 секунд одразу після її сприймання (імена, теле¬ фони, дати), оскільки найбільша втрата інформа¬ ції припадає на перші стадії запам’ятовування, на¬ ступні за сприйняттям. 2. Інтервали часу між повтореннями можна, якщо треба, подовжувати. Припустимо, якщо на підго¬ товку ви маєте 7 днів, а матеріал вимагає не мен¬ ше п’яти повторень, то роботу краще організувати так: y 1-й день — двічі; y 2-й день — 1 раз; y 3-й день — без повторень; y 4-й день — 1 раз; y 5-й день — без повторень; y 6-й день — без повторень; y 7-й день — 1 раз. 3. Кількість повторень треба визначати з деяким за¬ пасом. Слід дотримуватися простого правила: чис¬ ло повторень має бути таким, аби протягом необ¬ хідного проміжку часу інформація не забувалася. Якщо ви хочете запам’ятати інформацію лише на декілька днів, то після її сприйняття рекомендує¬ мо повторити матеріал спочатку за 15–20 хвилин, потім — за 8–9 годин і ще раз — за 24 години. 4. Там, де доцільно, застосовуйте комплексний на¬ вчальний метод. Значну кількість інформації мож¬ на запам’ятовувати за допомогою часткового на¬ вчального методу, під час якого ви повторюєте речення за реченням, віршований рядок за ряд¬ ком. Проте за часткового навчального методу ін¬ формацію подрібнюють і виривають із свого контексту, що ускладнює запам’ятовування і при¬ зводить до збільшення числа повторень. Нато¬ мість за комплексного навчального методу всю інформацію, наприклад текст, запам’ятовують ціл¬ ком, а потім як одне ціле повторюють. Взаємозв’язки між окремими частинами сприйма¬ ють швидше і ґрунтовніше, а обов’язкове число повторень скорочується.Тому там, де це можливо, використовуйте комплексний навчальний метод. Під час роботи з великим за обсягом матеріалом важко добре запам’ятати текст як одне ціле. У та¬ кому разі розбийте текст на розділи, об’єднані од¬ нією темою. За першого відтворення повторюйте вже засвоєну частину і вивчайте другу. За друго¬ го — повторюйте перші частини і вивчайте наступ¬ ну тощо. 5. Найраціональнішим і тому найпоширенішим мето¬ дом запам’ятовування інформації є повторне пе¬ речитування: читайте текст, аж поки запам’ятаєте його. 6. Повторне читання виявиться набагато ефективні¬ шим, якщо міститиме елементи активного повто¬ рення, переказу. Ми пропонуємо метод читання, що дозволяє засвоїти і запам’ятати доволі склад¬ ний матеріал (наприклад, якийсь курс) лише за чо¬ тири повторення. За першими буквами чотирьох рівнів цього методу назвемо його ОУОД (основні думки, уважне читання, огляд, доведення). Виконуйте якомога більше різних опублікованих тестів із якогось предмета. Ці тренування ознайомлять вас зі структурою тестових завдань. Тренуйтеся із секундоміром у руках, фіксуйте час виконання тестів. Готуючись до іспитів, ніколи не ду¬ майте, що не впораєтеся із завданням, а навпаки, по¬ думки малюйте собі картину тріумфу. Залиште один день перед іспитом на те, аби знову повторити всі плани відповідей, ще раз зупинитися на складних пи¬ таннях. Метод повторення І. Корсакова y Під час підготовки до іспитів корисно питан- ня подавати у вигляді плану, схеми на папері. Коли ви записуєте план або схему відповіді, ви розглядаєте матеріал з позиції людини, яка пе- редає свої знання іншим, тобто робите те саме, що необхідно робити, відповідаючи в класі або на іспиті. Схеми та плани є корисними ще й тому, що їх можна використати під час ко- роткого повторення питання. y Відповіді на найскладніші питання розповідайте рідним, друзям — будь-кому, хто захоче слуха- ти, робіть це так, ніби відповідаєте на іспитах. y Перед усним іспитом добре спробувати відпо- віді на найбільш складні питання розповісти перед дзеркалом, звертаючи увагу на позу, жести, вираз обличчя. y Намагайтеся не завчити, а зрозуміти матеріал. Обов’язково розв’язуйте задачі, розбирайте ре- чення, слова. y Готуючись до іспиту, ніколи не думайте про невдачу, це руйнує вас. Обов’язково «про- грайте» подумки ситуацію іспиту, уявляючи в усіх деталях обстановку, комісію, свою від- повідь. №4(40) квітень 2012 р. 26 Шкільному психологу Проводимо тренінг Поради випусникам  Як правильно обрати вищий навчальний заклад 1. Важливий критерій вибору навчального за- кладу — статус диплома, який видає вищий навчальний заклад (державного або недер- жавного зразка). 2. Договір — основний документ, що регулює відносини студента з інститутом. Зверніть увагу на: D можливість розірвання договору з ініціа- тиви студента; D умови розірвання з ініціативи інституту; D санкції за невиконання або недовиконан- ня зобов’язань за договором, що наклада- ються на кожну зі сторін договору; D можливість зміни вартості навчання на наступних курсах; D повноту регулювання дого- вором взаємин між інститу- том і студентом; D відповідність підписів і пе- чаток; D правильність оформлення документа. Найкраще взяти копію договору та прокон- сультуватися з юристом. Це стосується рівною мі- рою як комерційних вищих навчальних закладів, так і державних.  Що треба з’ясувати перед підписанням договору на платну освіту Щодо установи: y з’ясуйте, коли введено спеціальність, що за- цікавила вас, і скільки випусків відбулося; y ознайомтеся з ліцензією на право здійснення освітньої діяльності. Щодо навчання: y ознайомтеся із правилами надання акаде- мічної відпустки та умовами відновлення на курсі; y з’ясуйте можливість екстернату та умови пе- рескладання іспитів і заліків; y ознайомтеся зі списком дисциплін, що підля- гають вивченню; y для заочного навчання — з’ясуйте графік про- ведення консультацій упродовж року.  Який вищий навчальний заклад обрати: державний чи недержавний Цей вибір здебільшого залежить від вашого матеріального становища. У державній установі існує можливість потрапити на бюджетне, тобто оплачуване державою, відділення. Диплом дер- жавного зразка більше цінують роботодавці.  Як «прорватися» у вищий навчальний заклад y Пам’ятайте про свої права: абітурієнт має пра- во вступати одночасно до декількох вищих на- вчальних закладів (зробіть копії документів і завірте в нотаріуса; головне — розрахувати час і сили таким чином, щоб встигнути на всі іспити). y Не поспішайте братися за гаманець (у держав- них вищих навчальних закладах відповідно до Закону України «Про освіту» приймають документи і проводять іспити безко- штовно). Будь-які збирання коштів на канцелярські витрати є незакон- ними. У недержавних вищих на- вчальний закладах плата за іспити обумовлена договором. y Остерігайтеся шахраїв, які пропо- нують за кругленьку суму забезпечити вступ до вищого навчального закладу. Дешевше й надійніше відразу вступити на платне від- ділення. y Ви не прийшли на екзамен через хворобу, тому надайте довідку, завірену печаткою. Вам при- значать дату переекзаменування. Під час по- дання документів довідка форми № 286 є не- обхідною для вступу на всі факультети. y Не забувайте про пільги. Пільговики (діти- сироти, інваліди з дитинства, «чорнобильці» та деякі інші категорії) вступають поза кон- курсом — їм достатньо отримати на іспитах позитивні оцінки; переможці всеукраїнських і міжнародних олімпіад, школярі-медалісти також мають певні пільги. y Поводьтеся скромно, не одягайтеся на іспит зухвало, викладачів це дратує. Не влаштовуй- те сцен на іспиті. y Дотримуйтеся «золотої середини»: перших суворіше запитують, а останнім дістаються гірші оцінки.

 

Наша адреса
51830
Дніпропетровська обл.
Петриківський район
с. Лобойківка
вул. Кооперативна, 9
тел. (805634) 2–44–06

loboyschool@gmail.com
Фільм про школу
Шкільна медіаосвіта
Ввійти
Логін:
Пароль:
Освітній портал
dp_isuo_org
Календар новин
«  Липень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Друзі сайту
Наші партнери
Освітній портал Каталог MyList.com.ua
Безкоштовний каталог сайтів Каталог MyList.com.ua
ProfitCentr - рекламное агентство
Новини освіти
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів 0
Сьогодні сайт відвідали
Лобойківська СЗШ© 2018